Mitropoliei
Moldovei (dependentă de Patriarhia Rusă) şi al Mitropoliei Basarabiei
(dependentă de Patriarhia Română) sunt justificate pretenţiile de canonicitate,
întrucât aparţin unor Patriarhii Ortodoxe recunoscute de toată lumea creştină,
cu celelalte pretinse episcopii şi culte “ortodoxe” există probleme serioase,
întrucât ele nu-şi pot demonstra nici canonicitatea, dar nici succesiunea
apostolică – principiu capital într-o astfel de problemă, pentru că fără
succesiune apostolică nu există preoţie lucrătoare, iar cei care se pretind a
fi episcopi sau preoţi în astfel de „Biserici” sunt de fapt „lupi în piei de
oaie”.
Menţionăm că acesta este primul (dar nu
singurul) motiv pentru care cele 5 jurisdicţii declarate ortodoxe nu sunt în
comuniune între ele.
Nu ne-am propus să facem un studiu istoric
sau canonic al celor 5 sau chiar 6 culte declarate ortodoxe şi înregistrate deja în Republica
Moldova,
ci doar să le prezentăm pe fiecare, ca să ştim exact cu cine avem de-a face şi
de cine trebuie să ne ferim. Le vom prezenta pe toate cât se poate de obiectiv,
în ordinea înregistrării lor la Guvern şi, interesant că chiar şi această
ordine spune ceva.
1. Mitropolia
Chişinăului şi a întregii Moldove (numită şi “Biserica Ortodoxă din Moldova”),
al cărei întâi-stătător este ÎPS Mitropolit Vladimir (Cantarean). Această
Mitropolie este parte componentă a Patriarhiei Moscovei şi este succesoarea
Eparhiei Chişinăului înfiinţată în 1813 de Biserica Rusă prin Mitropolitul
Gavriil Bănulescu-Bodoni şi înregistrată în Republica Moldova în 1993. Această
Mitropolie reprezintă aproximativ 97% din parohiile, mănăstirile şi
credincioşii din Republica Moldova. La moment Mitropolia are 6 eparhii, fiecare
fiind ocupătă de câte un episcop eparhiot şi este singura jurisdicţie ortodoxă
care are şcoli teologice şi relaţii de parteneriat cu Statul.
2. „Mitropolia
Autonomă a Basarabiei”, al cărei întâi-stătător este ÎPS Petru
(Păduraru), fost episcop de Bălţi în Mitropolia Moldovei, trecut la Patriarhia
Română în 1992, primimd ulterior titlul de „Arhiepiscop al Chişinăului,
Miropolit al Basarabiei şi Exarh al Plaiurilor”. La “reînfiinţarea” acestei
Mitropolii au contribuit diferite partide şi curente naţionaliste, dar cu
timpul, cei mai mulţi s-au desolidarizat. Mitropolia a fost înregistrată de
Guvernul Republicii Moldova în anul 2002, ca urmare a unei hotărâri CEDO. Ea se
declară succesoarea Mitropoliei Basarabiei care a activat pe acest teritoriu
între anii 1918/1924-1940 şi 1941-1943, dar şi moştenitoare a ortodoxiei
româneşti care a existat pe teritoriul Basarabiei de la început şi până-n 1812,
chiar dacă fără eparhii organizate în acea vreme. Mitropolia şi-a înregistrat 3
episcopii sufragane (la Nord, la Sud şi în Transnistria), dar acestea nu sunt
ocupate de episcopi. Această jurisdicţie reprezintă aproximativ 3% din
parohiile, mănăstirile şi credincioşii din Republica Moldova, fiind a doua după
Mitropolia Moldovei, dar cu o disproporţie absolut evidentă.
3. „Biserica
Adevărat-Ortodoxă din Moldova” înfiinţată în 1997 ca urmare a ieşirii
din Mitropolia Moldovei a preotului Andrei Rudei, din satul Bilicenii Vechi, r.
Sângerei, devenit în 2003 „episcopul Antonie Rudei”. Acesta a aderat la o
grupare schismatică a „Bisericii Ortodoxe Ruse din afara graniţelor” (nu cea
care s-a unit în 2007 cu Biserica Ortodoxă Rusă, ci una marginală), organizată
în jurul a două centre: Cannes (Franţa) şi Odessa (Ucraina). În 2007 „Biserica
Adevărat-Ortodoxă din Moldova” cu sediul în s. Bilicenii Vechi din r. Sângerei
câştigă un proces la CEDO, iar Guvernul este obligat să o înregistreze. În
2008, ca urmare a unor scandaluri interne cauzate chiar de
acest „episcop Antonie”, el a fost excomunicat şi din „Biserica” în care fusese
„hirotonit episcop”. Această jurisdicţie pretinde că are câteva parohii în
raionul Sângerei, dar activitatea ei se limitează de fapt doar la satul
Bilicenii Vechi.
4. „Eparhia
Ortodoxă a Moldovei de Est a Patriarhiei Kievului şi a întregii Rusii-Ucrainei” a fost înregistrată în anul 2009,
având drept conducător pe “episcopul Filaret Pancu”, fost stareţ al Mănăstirii
Condriţa din cadrul Mitropoliei Moldovei, care după ce a fost caterisit de
mitropolitul Vladimir, a trecut la „Patriarhia Kievului”, unde a fost
„hirotonit” „episcop al Făleştiului şi a toată Moldova de Est”, 31 iulie 2005.
În pactul de trecere a scris că cu el vor trece 10 parohii, dar inițial au
trecut doar câteva. Multe surse aduc informație că sânt la moment de la 3 la 7
parohii. Acesta încearcă să atragă la sine preoţi şi credincioşi, dar nu
se bucură de succes, încât proprii doi fraţi de sânge sunt preoţi în Mitropolia
Basarabiei şi nu în jurisdicţia sa. Conform datelor Ministerului Justiţiei,
adresa juridică a acestei “eparhii” este oraşul Străşeni.
5. „Biserica Ortodoxă
Autocefală Moldovenească” se declară a fi
parte a „Bisericii
Ortodoxe din Rusia”
(a nu se confunda cu „Biserica Ortodoxă Rusă” păstorită de patriarhul Kiril),
dar cu toate acestea este înregistrată şi se pretinde a fi „autocefală” şi „moldovenească”,
având chiar un „vicariat” în România. Conducător al acestei jurisdicţii este
„arhiepiscopul Andrian al Chişinăului şi al pământurilor Moldovei”, cu numele
civil de Andrian Zamlinschii, originar din Edineţ, dar cu sediul şi adresa
juridică în s. Stoicani, r. Soroca. Ministerul Justiţiei a înregistrat acest
cult la finele anului 2010, iar printre adepţii lui se numără mai mulţi
credincioşi din s. Stoicani şi câţiva „clerici” pe care „arhiepiscopul Andrian”
i-a strâns din diferite grupări schismatice sau i-a „hirotonit” din simpli
credincioşi (fără studii teologice, aşa cum nu are nici el).
6. „Cultul religios
Ortodox pe Stil Vechi din Republica Moldova” este o structură
neclară, fără ierarhie/cler, înregistrată tot la finele anului 2010, cu sediul
în s. Ghidighici, municipiul Chişinău. Recent acest cult şi-a înregistrat şi
două „mănăstiri” în Ghidighici şi în capitală, iar conducător al cultului este
un oarecare Pavel Dodi, iar printre adepţi de bază se numără şi o fostă
activistă GenderDoc M.
Am prezentat toate
aceste structuri înregistrate la Ministerul Justiţiei din Republica Moldova
pentru a arăta că pe lângă Biserica majoritară şi recunoscută de toţi:
Mitropolia Moldovei, mai există şi alte structuri, unele de-a dreptul
fantomatice. Legea Cultelor este atât de proastă încât obligă Statul să
înregistreze pe oricine are 100 de adepţi cetăţeni ai Republicii Moldova, dar
în faţa lui Dumnezeu, aşa cum ne spune Înşuşi Hristos şi apoi toţi Sfinţii
Părinţi, există o singură Biserică.
Structurile enumertate
mai sus nu pot fi puse pe picior de egalitate, mai ales că unele nici nu
pretind asta şi nici nu au ieşit până acum la iveală, ci există doar pe hârtie,
activând într-un număr infim prin diferite case particulare transformate peste
noapte în „biserici”.
Cu toate acestea,
fenomenul trebuie să ne îngrijoreze, iar credincioşii nu trebuie să-i accepte
pe aceşti impostori, ci memorându-le chipul de pe poze, să ştie pe cine să
primească drept păstor şi pe cine drept „fur şi tâlhar”.
sursa: teologie.net
sursa: teologie.net
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu